NEGA KITOB O‘QIMAYMIZ?
Tengdoshlarimning
ko‘pchiligi kitob o‘qishni yoqtirmaydi. Kutubxonaga yilda o‘n marta kirsa
rekord qo‘yishlari mumkin. Shunda ham kitob uchun emas, qalam, daftar olish
yoki darsdan qochganda panaroq joy izlash bahonasida kirishadi. Yuqori sinf
o‘quvchilari esa kitobni o‘qish tugul, hatto, qo‘liga ham olmaydi. Nima uchun
shunday? Buning sabablari ko‘p.
Maktabimiz kutubxonasida
kitoblar juda kam, deyarli yo‘q. Ko‘p kitoblar eski rus tilidagi adabiyotlar.
Kutubxonaga kirgan o‘quvchi o‘ziga kerakli kitobni yoki ma’lumotni topa
olmaydi. Maktab darsliklarida mashhur yozuvchi va shoirlarning hayoti va ijodi
bilan tanishamiz. Darslikda roman, qissalarning juda qisqa, eng qiziq joyini
berishadi. Maqsad – bolalarni shu asarga qiziqtirish. Masalan, 6,8-sinflar
darsligida Said Ahmadning “Ufq’’, “Qorako‘z majnun”, “Jimjitlik”, O‘tkir
Hoshimovning “Ikki eshik orasi”, “Nur borki, soya bor”, “Tushda kechgan
umrlar”, “Dunyoning ishlari”, Jahon adabiyotidan Lev Tolstoyning “Urush va
Tinchlik”, Rashod Nuri Guntekinning “Choliqushi”
kabi asarlari bilan tanishamiz. Bu asarlarga maktab o‘quvchilari qiziqadi, asarni
to‘liq variantini ham o‘qishni istaydi. Ammo shu kitobni kutubxonadan topolmaydi.
O‘quvchi kitoblarni qayerdan topsin?
Menimcha, kitoblarga
ham reklama zarur. Har bir maktab kiraverishida yangi nashr etilgan kitoblardan
namunalar qo‘yib, ularni qayerdan topish mumkinligi, kitob nima haqida ekanligi
haqida qisqacha ma’lumot berilishi kerak.
Aziz Abdumalik, “Jajji akademik“ jurnali muxbiri